13. 7. 2011
(13. 07. 2011 – Reurters, Pravda)
Odložte soľničky, vážení. Konzumovať priveľa soli a málo draslíka totiž zvyšuje riziko úmrtia. Tvrdia to americkí vedci v jednej zo svojich štúdií.
Výsledky vypracoval tím z amerického centra pre prevenciu a kontrolu chorôb a vyplýva z nich, že čiastočné zníženie solenia v rámci amerického obyvateľstva sa neprejavilo znížením množstva srdcových chorôb či predčasnej smrti. „Soľ je pre vás stále škodlivá,“ upozorňuje doktor Thomas Farley, komisár pre oblasť zdravia v New Yorku. Už niekoľko rokov vedie kampaň, ktorá sa snaží znížiť množstvo soli v jedle, ktoré konzumujú Američania a tiež soli, prítomnej v balených potravinách.
Väčšina expertov na zdravie súhlasí s Farleyom, že konzumovanie priveľa soli nie je dobré pre zdravie človeka, a naopak, zníženie jej príjmu sa odrazí na redukcii vysokého krvného tlaku, ktorý je pôvodcom infarktov či srdcových kolapsov. V USA pritom nárast konzumácie soli prebieha zhruba od roku 1970 - dnes bežní Američania jedávajú dvakrát viac soli ako je odporúčaná denná dávka.
Štúdia, ktorú publikoval magazín Archives of Internal Medicine, sa zamerala predovšetkým na jedálniček, v ktorom je prítomný vysoký obsah soli a nízke množstvo draslíka - práve takýto jedálniček označili vedci za výnimočne riskantný. Farley, ktorý ku štúdii napísal predslov, uviedol, že ide o jeden z najlepších dôkazov o pravdivosti jeho slov a kampane, ktorá tvrdí, že príjem sodíka je pre naše telo škodlivý.
Vedci sa zaoberali dlhodobými účinkami príjmu soli a draslíka počas pätnásť rokov trvajúceho prieskumu na vzorke viac ako 12-tisíc ľudí. Ku koncu štúdie už 2270 účastníkov bolo mŕtvych, pričom 825 z týchto úmrtí spôsobila srdcová choroba a 433 ľudí umrelo v dôsledku upchatých ciev a infarktov.
Vedci pritom zistili, že najrizikovejšou skupinou boli ľudia, ktorí v potrave príjmali priveľa soli a nízke množstvo draslíka. „Tieto osoby mali o 50 percent vyššiu pravdepodobnosť úmrtia z nešpecifikovaného dôvodu a viac ako o 200 percent vyššiu pravdepodobnosť smrti v dôsledku srdcových chorôb,“ uviedla lekárka Elena Kuklina, ktorá výskum viedla.
Podľa nej by ľudia mali zvýšiť príjem draslíka vo svojom jedálničku, predovšetkým pridaním ovocia a zeleniny - napríklad špenátu, pomarančov, karotky, ale aj jogurtu či nízkotučného mlieka. Podľa Kukliny má draslík akési „protiúčinky“ u ľudí, ktorí konzumujú priveľa soli. „Zatiaľ čo sodík zvyšuje váš krvný tlak, draslík ho znižuje. Kým sodík telo odvodňuje, draslík v tele vodu udržiava,“ uviedla lekárka, podľa ktorej by sa Američania, ale aj ľudia inde vo svete mali sústrediť na vyrovnanie pomerov sodíka a draslíka v príjme potravy - to znamená znížiť obsah soli a zvýšiť draslík.
Článok bol uverejnený aj na nasledujúcich webových stránkach: www.pravda.sk